Små händelser

Små händelser
Livet här

torsdag 14 oktober 2021

UPPE PÅ HÄSTRYGGEN IGEN.

 Känns skönt att åter sitta uppe på hästryggen, efter vurpan för fjorton dagar sedan.


Fyra timmar flyger fort iväg  ute i naturen, bara jag o hästen….så avkopplande för kropp och själ.


Idag är det ju torsdags middag här på gården, så jag hinner inte med någon ridtur.


Jag tycker att våra Aroma äpplen är stora, men inget mot äpplena som är plockade i Helsingör. Ett enda äpple behövdes till knäckpajen. Två äpplen gick det på ett kilo, ja de där danskare kan det där med  att odla äpplen.


Knäck  paj

200gr smör smältes och blandas med följande.

3 dl vetemjöl 

3 dl havregryn

2 1/2 dl socker

Skala och skiva äpplena o lägg dem i paj formen.

Strö kanel och ringla sirap över äpplena.

Lägg degen över,

Ringla sirap över degen.

Grädda i 200 grader i ca: 30 minuter.

Servera glass till.


Nu måste jag sätta fart, så att middagen blir färdig tills de kommer.

Kram från Ingela  



1 kommentar:

  1. Härligt med en tur på hästryggen! Jag blir lite avundsjuk :) Knäckpaj med äpplen måste testas...
    Lördag och jag vilar mig i form.
    Kram från Titti

    SvaraRadera

Kommentar: