Små händelser

Små händelser
Livet här

tisdag 14 januari 2020

JISSES...tisdag??

Helgen har bara swishat förbi!
Här vandrar jag omkring med gyttjan halv vägs upp på stövelskaften....usch och fy, när ska detta elände sluta??





Hönsen luftar sig bara mellan skurarna och ulltottarna lämnar inte stallet, kloka djur.....inga fårskallar här!






 Jag har för första gången bakat ”grytbröd” i järngryta.
Lite bekymrad blev jag, för jag hade bara ett glaslock till min gryta.
Så jag tog grillfolie som lock och det fungerade lika bra!



Det blev ett saftigt och supergott gott bröd, det kommer att bakas fler gånger!




RECEPTET 
PÅ GRYTBRÖDET 


5 dl special vetemjöl 
5 dl vetemjöl 
5 dl kallt vatten 
1kryddmått jäst.....ja du läste rätt ett krydmått!!
2 tsk salt 
Rör ut jästen i det kalla vattnet 
Tillsätt övriga ingredienser blanda det bara så att mjölet blir blöt (20sek.)
Lägg plastfilm över skålen och låt stå i rumstemperatur i tolv timmar.

Olja och mjöla en större skål.
Tag upp den lösa degen på ett mjölat bakbord 
Vik ihop degen några gånger och lägg sedan över den i skålen.
Lägg plastfilm över och låt degen jäsa i två timmar.
Sätt på ugnen till 225grader.
När ugnen är varm, sätt in grytan som du har mjölat och låt den bli varm.
Själp sedan försiktigt upp degen i den varma grytan och lägg folien eller locket över.
Grädda i 30min. tag sedan av locket och grädda ytterligare 20 min.
Låt brödet svalna på galler utan bakduk.

Ett lätt bakat bröd och super gott!!
Kram från Ingela 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kommentar: