Små händelser

Små händelser
Livet här

torsdag 24 oktober 2019

SEMLOR GÅR ALLTID HEM!

Inte behövs det mycket för att jag ska känna mig rik! 
Att kunna gå ut till hönsen och hämta dags färska ägg till den "skånska ägga kakan"...det är, att känna mig rik! 





En semla, ja, ja kanske två kan alltid slinka ner, vilken tid som helst på året....jag har inga  problem med det!! 



   
     RECEPT PÅ MINA SEMLOR 

3 dl mjölk
100 gr smör 
detta värms till ca:37 grader 
Rör ut vätskan med 
50 gr jäst 
9 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver 
1/2 tsk salt 
1 dl socker 
1ägg 
1 påse saffran som krossas med lite socker 
Blanda till en smidig deg, låt jäsa i 10 min. 
Baka ut till ca: 30 bullar 
Låt jäsa i 40 min. 
Pensla bullarna med uppvispat ägg o mjölk. 
Grädda i 225 grader ca: 10 min. 



 Vänta med semlor??.. när de kan ätas nu!! 
Kram från Ingela 









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kommentar: