Små händelser

Små händelser
Livet här

tisdag 23 februari 2021

FLYTTAS FRAM HELA TIDEN.

 

Den utlovade vaccinsprutan flyttas fram gång på gång. Så jag fortsätter med brödbak. Inga besök, så  ingen åtgång på några kakor!  


Lite variation, skållat bröd och nästa gång surdegsbröd.

Idag blev det, jag tager vad jag haver.
Lite rågmjöl, dinkel, rågsikt, vetemjöl, linfrön och solrosfrön.
Skönt att fått rensat bland halv fulla mjölpåsar.

RECEPT PÅ BRÖD ”DU TAGER VAD DU HAVER ”

Skållade 9 dl mjöl med 1 liter kokande vatten. Plast över skålen som fick stå över natten.

100 gram jäst löses med 

3-4 dl vatten 37 gradigt 

Blanda i det skållade mjölet

1 1/2 dl mörk sirap 

1 msk salt

1,5 -1,7 dl av vad mjöl du har, Degen ska vara kladdig, tillsätt mer vatten om det behövs. Knådas i 10min. Låt jäsa i 30-45 min.

Knåda degen, dela i två bitar o lägg i oljad form.

Låt jäsa i 30-45 min.

225 grader i ca: 50 min.

Lägg något över bröden när halva tiden har gått,och sänk värmen till 200 grader så att de inte bränns.

Lycka till!!

Kram från Ingela 




1 kommentar:

  1. Härligt med ett brödrecept! Jag behöver verkligen rensa bland olika mjölsorter och fröer i skafferiet!! Snart ska jag sätta fröer och sätta om pelargoner, lite kul att se fram emot :)
    Kram från Titti

    SvaraRadera

Kommentar: