Små händelser

Små händelser
Livet här

måndag 14 april 2014

Påskkycklingar i maräng

Det blir inget wienerbröd bak idag. Gör kycklingar i maräng istället.......kan vara roligt att ge
till barnbarnen i påsk.
Har minne av marängkycklingar från min barndom, det var påsk och min mor överraskade mig till påsk med två stycken kycklingar som hon hade köpt i ett conditori.
Kan än idag känna hur glad jag blev och vi ska inte prata om hur underbart goda de var!! Man var ju inte bortskämd med köpekakor!!!


Jag har inget recept, men det kan inte vara så svårt.......äggvitor,socker och ättiksprit till marängensmeten. Spritsa ut kropp och huvud med en liten näbb.

                     Klara att gräddas i 125 grader ugnsvärme i ca 2,5 timmar

4 äggvitor
3 dl strösocker
4 droppar  ättiksprit
Gul hushållsfärg. caroten.... från morötter

Färdiga.... de har ändrat något i form.


Inga skönheter precis, men vad då..... det var ju första gången!!.....men de smakade gott!


Smält choklad och kristyr till dekoration, d.v.s. till ögon och doppa en bit av kroppen i choklad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kommentar: